Redegjørelse Åpenhetsloven

1. Innledning og formål med rapporten

Odd Langdalen-konsernet (heretter nevnt som Odd Langdalen) er et ledende og innovativt konsern som opererer med en respekt og ansvarlighet overfor mennesker, samfunn og miljø. Vi er forpliktet til å levere kvalitetsprodukter og -tjenester innen mat og drikke, og vår virksomhet overholder sterke verdier og en tydelig visjon om bærekraft og etikk. Disse prinsippene er essensielle for vår virksomhet og er sentrale i vår bærekraftstrategi.

Vårt mål er å ha en positiv innvirkning på både samfunnet og miljøet gjennom våre bærekraftige og ansvarlige praksiser. Odd Langdalen legger stor vekt på å skape trygghet for våre kunder. Når du kjøper produkter fra oss, kan du være sikker på at de oppfyller høye standarder for mattrygghet, kvalitet, samfunnsansvar og miljøpåvirkning.

Vi jobber kontinuerlig med å sikre at våre produkter ikke bare møter, men også overgår kundens forventninger. Gjennom denne rapporten ønsker vi å fremheve vår innsats for å fremme menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og gi allmenheten innsikt i våre aktsomhetsvurderinger og deres innvirkning både internt i vår virksomhet og i våre forretningsforbindelser.

Formålet med rapporten

Formålet med denne rapporten om Åpenhetsloven er å fremme vår forpliktelse til å respektere menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold. Vi ønsker også å gi allmenheten tilgang til relevant informasjon om vår drift. I denne rapporten vil vi evaluere og kartlegge vår aktsomhetsvurdering, med spesiell vekt på vår påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold, både innenfor vår egen virksomhet og i våre eksterne forretningsforbindelser.

Hva er Åpenhetsloven og hvorfor er den viktig

Åpenhetsloven i Norge, vedtatt i 2021 og tråd i kraft i 2022, pålegger større norske og utenlandske selskaper som opererer i Norge å rapportere om sitt arbeid med å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeder. Denne loven er avgjørende fordi den fremmer ansvarlighet og transparens i næringslivet, beskytter menneskerettigheter, og bidrar til å forebygge misbruk i verdikjedene. Ved å kreve offentliggjøring av aktsomhetsvurderinger, styrker loven etisk forretningspraksis og oppfyller internasjonale forpliktelser knyttet til menneskerettigheter (Larsen, 2024). Dette gir forbrukere og interessenter bedre innsikt og mulighet til å påvirke selskapenes praksis, og det fremmer et mer rettferdig og bærekraftig næringsliv.

2. Om Åpenhetsloven

Åpenhetsloven ble vedtatt for å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeder og forretningspartnere. Historisk sett er loven en del av en global trend mot økt ansvarlighet og transparens i næringslivet, som ble akselerert av internasjonale retningslinjer som FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP) og OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper (Larsen, 2024). De viktigste kravene i loven er følgende:

- Åpenhetskrav: Virksomheter må være åpne om hvordan de jobber for å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette inkluderer å gjøre rede for sine aktsomhetsvurderinger, som innebærer å identifisere, forebygge, redusere og redegjøre for hvordan de håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.

- Aktsomhetsvurderinger: Virksomheter er pålagt å gjennomføre aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs retningslinjer. Dette innebærer kartlegging og vurdering av risikoen for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i hele verdikjeden.

- Rapporteringsplikt: Virksomheter må offentliggjøre en årlig rapport om deres arbeid med Åpenhetsloven, som skal være lett tilgjengelig for allmennheten. Denne rapporten skal beskrive selskapets aktsomhetsvurderinger og hvilke tiltak som er iverksatt for å håndtere identifiserte risikofaktorer.

- Informasjonsplikt: På forespørsel fra enhver, må virksomheter gi informasjon om hvordan de håndterer negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold.

Implementering av prosedyrer og rutiner

For å sikre åpenhet hos Odd Langdalen i tråd med Åpenhetsloven, har vi implementert flere viktige prosedyrer og rutiner. En sentral del av dette er gjennomføringen av grundige aktsomhetsvurderinger, som inkluderer kartlegging av risiko for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold i hele leverandørkjeden. Odd Langdalen har utviklet systematiske tiltak for å forebygge og håndtere risikofaktorer, samt for evaluering av effektiviteten av disse tiltakene.

Videre har bedriften etablert strenge prosedyrer for leverandørstyring, som omfatter evaluering av nye leverandører basert på deres overholdelse av menneskerettighetsstandarder og arbeidsforhold. Vår Code of conduct skal signeres av alle våre leverandører, der de godkjenner å etterleve våre etiske retningslinjer som er basert på FNs og LOs konvensjoner. Dette gir oss garantier for at våre samarbeidspartnere skal operere i tråd med våre verdier og standarder.

Odd Langdalen forplikter seg også til åpen rapportering og dokumentasjon. En årlig rapport omfatter informasjon om bedriftens innsats innen åpenhet, herunder resultatene av aktsomhetsvurderinger og de spesifikke tiltakene som er iverksatt.

Regelmessige oppfølging av leverandørene er en annen viktig prosedyre for å sikre åpenhet. Vi gjennomfører flere leverandørbesøk hvert år der vi selv får erfare de faktiske forhold hos leverandørene og kvalitetssikre at våre retningslinjer følges. Videre opprettholder Odd Langdalen en åpen dialog med alle sine leverandører gjennom jevnlige møter og samtaler for å diskutere fremdrift, utfordringer og forbedringsmuligheter.

Odd Langdalen samarbeider også med forskjellige norske leverandører for å støtte norsk jordbruk. Store deler av omsetningen vår går til norskproduserte varer i sesongen. Gjennom disse partnerskapene støtter vi så godt vi kan norsk jordbruk, og sørger samtidig for at åpenhet og retningslinjer følges.

Miljørapportering og bærekraft

Odd Langdalen legger stor vekt på å rapportere om miljøpåvirkning og bærekraft som en del av sitt samfunnsansvar. Odd Langdalen er miljøfyrtårnsertifisert som sikrer åpenhet og ansvarlighet overfor interessenter.

For å sikre nøyaktighet og konsistens i rapporteringen, samler Odd Langdalen inn data om ulike aspekter av virksomhetens miljøpåvirkning. Dette inkluderer energiforbruk, utslipp av drivhusgasser, avfallshåndtering, vannforbruk og bruk av resirkulerte materialer. Dataene samles inn fra alle deler av virksomheten, inkludert produksjonsanlegg, kontorer og transport.

En viktig del av miljørapporteringen er å sette mål og måle fremdriften mot disse målene. Odd Langdalen har satt seg mål for å redusere sin miljøpåvirkning. Dette inkludere mål for reduksjon av utslipp, økt bruk av fornybar energi, forbedret avfallshåndtering, samt bærekraftig innkjøp. Fremdriften mot disse målene måles kontinuerlig og rapporteres årlig.

Miljøfyrtårnrapporten inneholder detaljerte beskrivelser av de tiltakene som er iverksatt for å nå miljømålene. Dette inkludere investeringer i ny teknologi, forbedringer i produksjonsprosesser, opplæring av ansatte i miljøvennlige praksiser og samarbeid med leverandører for å redusere deres miljøpåvirkning. Hvert tiltak vurderes for sin effektivitet og mulige innvirkning på miljøet.

Sosial ansvarlighet

Odd Langdalen har vist et sterkt engasjement for sosial ansvarlighet gjennom sitt arbeid med ansvarlig forsyningskjede. Selskapet har utarbeidet omfattende retningslinjer for sine leverandører som krever at de overholder strenge arbeidsstandarder og sikrer rettferdig behandling av sine arbeidere. Disse retningslinjene inkluderer krav om sikkert arbeidsmiljø, rettferdig lønn, ingen barnearbeid, og respekt for arbeidernes rettigheter. For å sikre at disse standardene overholdes, gjennomføres regelmessige oppfølging av alle aktive leverandører. Dette bidrar til å identifisere og adressere eventuelle brudd på arbeidsstandardene, og selskapet jobber tett med leverandørene for å forbedre deres praksis der det er nødvendig.

I tillegg til sitt fokus på arbeidsstandarder, støtter Odd Langdalen også lokale bønder og produsenter ved å prioritere innkjøp av varer lokalt når det er sesong. Denne praksisen bidrar ikke bare til å styrke de lokale økonomiene, men fremmer også utviklingen av lokalsamfunnene ved å skape arbeidsplasser og støtte småskala produsenter.

Odd Langdalen har også implementert en rekke bærekraftige praksiser for å minimere miljøpåvirkningen av driften. Selskapet har iverksatt tiltak for å redusere avfall ved å forbedre produksjonsprosessene og fremme resirkulering både internt og eksternt. Videre har selskapet fokus på å minimere karbonavtrykket fra transport og logistikk ved å optimalisere sine transportløsninger, bruke mer miljøvennlige alternativer når det er mulig, og ved å jobbe mot en mer effektiv forsyningskjede.

3. Resultater og effekter

Resultater av implementerte åpenhetstiltak

Odd Langdalen har oppnådd økt tillit og troverdighet blant sine interessenter gjennom klare retningslinjer og regelmessige revisjoner. Ved å kommunisere åpent om arbeidsstandarder og bærekraftige praksiser, har Odd Langdalen styrket sitt omdømme som en ansvarlig aktør. Denne åpenheten har også ført til forbedrede relasjoner med leverandører. Transparens i leverandørkjeden har skapt sterkere og mer tillitsfulle bånd, noe som har resultert i bedre samarbeid og høyere kvalitet på de leverte varene og tjenestene.

I tillegg har implementeringen av åpenhetstiltak ført til bedre intern kontroll og effektivitet. Odd Langdalen har fått en bedre oversikt over sin forsyningskjede, noe som gjør det mulig å raskt identifisere og løse problemer. Dette har bidratt til en mer effektiv og smidig drift, som igjen styrker selskapets konkurranseevne og posisjon i markedet.

Hvordan åpenhet har bidratt til bedre forretningspraksis

Åpenhet har spilt en sentral rolle i å forbedre risikohåndtering. Ved å være transparente om våre prosesser og praksiser har selskapet kunnet identifisere og håndtere mulige risikoer på et tidlig stadium. Denne proaktive tilnærmingen har redusert sjansen for uønskede hendelser og bidratt til en kultur der kontinuerlig forbedring er i fokus. Gjennom regelmessige revisjoner og evalueringer for å forebygge problemer før de oppstår, noe som har sikret en stabil og trygg drift.

Tydelige retningslinjer og krav til leverandører har også styrket den etiske praksisen i Odd Langdalens forsyningskjede. Åpenhet om forventninger og standarder har bidratt til å redusere urettferdige arbeidsforhold og sikre rettferdig behandling av arbeidere. Leverandørene er forpliktet til å følge selskapets strenge etiske retningslinjer, noe som har ført til en mer ansvarlig og etisk forsyningskjede. Dette har ikke bare forbedret arbeidsforholdene for mange arbeidere, men har også styrket selskapets omdømme som en etisk og sosialt ansvarlig aktør.

I vårt arbeid risikovurderer vi produkter og leverandører ut ifra bransje, geografi, og egne erfaringer. De geografiske vurderingene våre tar utgangspunkt i Human rights index (2023) som er et verktøy for å evaluere menneskerettighetssituasjonen i forskjellige land, der verdi 1 betyr at rettighetene i landet er sterkest, og verdi 0 er svakest. Til sammenligning så er Nord Korea det svakeste landet med indeks 0,018, og blant de bedre landene finner man Norge med indeks 0,933 og Spania med indeks 0,946. Spania er et land vi importerer direkte fra, men til tross for en høy indeks så vet vi at de har utfordringer i sin frukt og grønt-produksjon knyttet til arbeidsforhold og miljøpåvirkning.

https://ourworldindata.org/human-rights

Gjennom våre interne aktsomhetsvurderinger har vi foreløpig ikke avdekket negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. I vår publiserte derimot Framtiden i våre hender en artikkel som tar for seg flere dokumenterte rettighetsbrudd i tomatproduksjon i Almeria, Spania. Der noen av de viktigste innsatsfaktorene er «billig arbeidskraft fra migrantarbeidere fra NordAfrika, Latin-Amerika og Øst-Europa. … Særlig ulovlige oppsigelser, tilbakeholdelse av lønn og underbetaling går igjen hos leverandørene. Flere arbeidere forteller også om generelt uverdige arbeidsforhold, som jevnlig verbal trakassering, manglende beskyttelse mot sprøytemidler, og manglede drikkevann i varme drivhus.» (Framtiden i våre hender, 2024). Vi importerer også fra dette området, og da også tomater. Når Framtiden i våre hender avdekker dette, betyr det at vi må iverksette egne undersøkelser opp mot våre leverandører i området. Senest i juni 2024 besøkte vi våre leverandører i området, og det var fint å se og høre at de var godt kjente med Åpenhetsloven og krav som stilles i den, samt å motta dokumentasjon på hvilke rutiner som følges. Selv om tilbakemeldingene fra vårt besøk var gode, så kan vi ikke slå oss til ro med at alt er bra i de leddene vi kjøper fra. På tross av manglende funn av negative konsekvenser, så vil vi derfor fortsette vårt arbeid i å sikre opprettholdelsen av korrekte arbeidsforhold hos våre leverandører i Spania, samt de andre landene vi handler fra.

4. Utfordringer og kartlegging

En av de største utfordringene har vært at frukt og grønt er spesielt utsatt for værforhold, forurenset grunnvann og andre miljøfaktorer. Klimaendringer og naturkatastrofer, som flom og tørke, har ødelagt avlinger og påvirket tilgjengeligheten av produktene våre. I tillegg har krig og konflikter i enkelte områder ført til ytterligere forstyrrelser i forsyningskjeden, noe som har gjort det nødvendig å finne alternative leverandører i andre land.

Produksjon av frukt og grønt krever ofte mye arbeidskraft, spesielt under innhøstingen. Dette fører til at mange produsenter ansetter sesongarbeidere, ofte fra andre land. I disse tilfellene er risikoen for brudd på grunnleggende arbeidsrettigheter høyere. Odd Langdalen har fokus på å sikre rettferdige arbeidsforhold. Mange av våre varer har opprinnelse fra eksotiske strøk, der vi kjøper varene direkte fra importører. I disse opprinnelseslandene er det fortsatt store utfordringer knyttet til fagorganisering, kollektive forhandlinger, barnearbeid, diskriminering, helse, miljø og sikkerhet, lønn, arbeidstid og korrupsjon. Vi handler disse varene fra seriøse og store aktører. Desto større aktørene vi samarbeider med er, desto større forventninger har vi til disse. Vi stiller krav til disse leverandørene at de må ha gode interne rutiner, og at de har de samme kravene til sine underleverandører slik som vi gjør til våre direkteleverandører.

Implementeringen av åpenhetstiltak krever betydelige med ressurser i form av tid, penger og arbeidskraft. Å gjennomføre regelmessige oppfølging, samt å overvåke at leverandørene overholder standardene, har vist seg å være svært ressurskrevende men helt nødvendig. I Norge har vi hatt et stort fokus på Åpenhetsloven siden loven kom, men i andre land er det større risiko for at dette ikke blir fulgt opp i like stor grad.

I tillegg er det en betydelig negativ miljøpåvirkning som medfører det å drive landbruk. Dette inkluderer utslipp av drivhusgasser, avfallshåndtering og vannforbruk. Vi arbeider kontinuerlig med å redusere denne miljøpåvirkningen gjennom implementering av bærekraftige praksiser og tett samarbeid med våre leverandører for å bidra til at de følger strenge miljøstandarder.

Samlet sett har disse utfordringene krevd at Odd Langdalen utvikler sterke systemer for kartlegging og håndtering av risikoer, både for menneskerettigheter og miljø. Gjennom regelmessige inspeksjoner, tett samarbeid med leverandører og en forpliktelse til åpenhet og ansvarlighet, jobber vi kontinuerlig med å sikre en bærekraftig og etisk forsyningskjede, til tross for de betydelige utfordringene vi står overfor.

5. Mål og fremtidsplaner

Åpenhet og ansvarlighet er essensielle prinsipper for et godt samfunn og effektive organisasjoner. Her er de langsiktige målene vi har satt oss for åpenhet og ansvarlighet:

Forbedringstiltak for kommende år

Ekstern oppfølging: Vi skal utarbeide en detaljert oppfølgingsplan for å dekke alle aspekter av virksomheten, inkludert finansielle rapporter, operasjonelle prosesser og etterlevelse av lovgivning. Gjennom disse tiltakene forventer vi økt pålitelighet og troverdighet i rapporteringen, samt identifikasjon av forbedringsområder som vil føre til kontinuerlig forbedring av interne prosesser og bedre risikostyring.

Etisk handel: For å fremme etisk handel og sikre ansvarlig produksjon og forsyningskjeder, ønsker vi å se på muligheten for å bli medlem av initiativer som etisk handel Norge eller tilsvarende internasjonale organisasjoner. Vi vil implementere retningslinjer og standarder som kreves, inkludert fair trade-praksiser og bærekraftige innkjøpsmetoder. En etisk handelspolitikk vil bli utarbeidet og tydeliggjort for alle leverandører og partnere.

Science Based Targets: Nåværende karbonutslipp og andre miljøpåvirkninger vil bli kartlagt og analysert, og en trinnvis plan for å redusere utslippene i samsvar med SBT-rammeverket vil bli utviklet. Vi vil samarbeide med eksperter og konsulenter for å sikre nøyaktige målinger og effektive tiltak. Forventede resultater inkluderer reduksjon av karbonavtrykk og bærekraftige forretningspraksiser.

Styrking av institusjonell tillit

Målet er å øke tilliten til offentlig sektor og private organisasjoner gjennom større åpenhet om beslutningsprosesser, policyer og resultater. For å oppnå dette vil vi implementere klare og transparente rapporteringssystemer som gjør informasjon om beslutningsprosesser lett tilgjengelig for alle interessenter. Regelmessige rapporter og oppdateringer om fremdriften i ulike prosjekter og initiativer vil bli publisert. Videre vil sosiale medier og andre digitale plattformer bli brukt for å kommunisere med offentligheten på en transparent og åpen måte.

Bekjempelse av korrupsjon og misbruk

Målet er å redusere risikoen for korrupsjon, svindel og misbruk av makt gjennom strenge ansvarlighetsmekanismer. For å oppnå dette vil vi implementere etiske retningslinjer som gjelder for alle nivåer av organisasjonen. Beskyttelse for varslere vil bli sikret gjennom etablering av trygge og anonyme rapporteringskanaler. Regelmessige opplæringsprogrammer for ansatte om etikk og integritet vil bli gjennomført. Risikovurderinger og interne oppfølginger vil bli utført for å identifisere mulige korrupsjonsrisikoer.

Langhus, 28.06.2024

Åpenhetsloven 2024

Bli kunde

Ingen kunder er for små, og ingen er for store. Vi leverer i dag til restauranter, kantiner, hoteller, catering, delikatessebutikker og offentlig sektor.
Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Bli kunde